اخبار
معرفی سوپرسوکو Super SOCO TC موتورسیکلت برقی
July 2021
July 2021
➔BACK TO اخبارآشنایی با علامت تجاری سوکو
علامت تجاری سوکو (Super Soco) را میتوان برترین نام برای موتورسیکلت های برقی سبک نامید. این برند موفق و بسیار پیشرو شروع خود را از آسیا شروع کرد و پس از موفقیت های چشمگیر و ارائۀ محصولات بسیار با کیفیت و مدرن در بازار نوظهور موتورسیکلتهای برقی به بازار اروپا نیز راه پیدا کرد و به انتخاب اول مصرفکنندگان موتورسیکلت های برقی سبک (معادل موتورسیکلتهای بنزینی 125 سیسی) در این قاره بدل شد.
محصولات تحت این نام تجاری اکنون در بسیاری از کشورهای جهان فروش چشمگیری دارند. سوکو موتورسیکلتی است زیبا و چالاک است که رفت و آمدهای روزانهتان را به فعالیتی دلپذیر تبدیل می کند.
TC MAX
طراحی؛
در سری TC، از طراحی کلاسیک و عناصر قدیمی که اصطلاحاً به آن رترو (Retro) گفته میشود استفاده شده است. این طراحی، با مدرنترین امکانات و فناوریها در مدل TC MAX ترکیب شدهاند
ویژگیهای اختصاصی سری TC، چراغ جلوی گرد LED ، زین فنردار راه راه با استایل کافه ریس (Café Race)، استایل مدرن فلاپهای ناحیه «انجین»، و صفحه سنجشگرهای ترکیبی آنالوگ و دیجیتال است. در صفحه سنجشگرها میتوان به اطلاعاتی چون شارژ باتری، دامنه پیمایش باقیمانده، حالت فعلی سواری (حالت اقتصادی یا ECO و حالت اسپورت و تمام-سرعت) و موارد استانداردی چون سرعت و میزان پیمایش دسترسی داشت
در مدل TC MAX، با دو مدل چرخ عرضه میشود که در یک مدل از هشت پر آلومینیومی و در مدل دیگر از پرهها و طوقه های استایل کلاسیک استفاده شده است
دوشاخ عقب استیل با رنگ متالیک و محافظ تسمه و پوستۀ موتور الکتریکی مرکزی با طرح شبدری در نگاه اول، این محصول را از سایر اعضای خانواده متمایز میکنند
پیشرانۀ الکتریکی؛
مدل TC MAX همانطور که از نام آن بر میآید، قدرتمندترین محصول خانوادۀ سوکو است. بر خلاف سایر اعضای خانوادۀ سوکو که از یک هاب موتور الکتریکی که با چرخ عقب یکپارچه شده است استفاده میکنند، TC MAX قدرت پیشرانۀ خود را از یک موتور الکتریکی مرکزی با انتقال قدرت تسمهای دریافت میکند.
قطعات موتور الکتریکی این محصول، ساخت شرکت Bosch است که در آسیا روانۀ کارخانۀ مونتاژ میشود. توان این موتور به راحتی به عدد 5 کیلووات میرسد که تقریباٌ معادل دو برابر سایر اعضای خانوادۀ سوکو محسوب میشود.
در مدل TC MAX موتور الکتریکی مرکزی از نوع شار محوری (axial flux motor) است و دور موتور آن به 5500 دور در دقیقه میرسد.
سرعت بالای موتور بهواسطه یک تسمه دندانه دار بلافالصه به گشتاوری معادل 180 نیوتن بر متر تبدیل میشود. زاویۀ شیبپیمایی استاندارد این موتورسیکلت برقی 17درجه است و با توجه به توان 5 کیلوواتی آن، میتواند این گشتاور را چنان حفظ کند که سرعت موتورسیکلت حتی در این میزان سربالایی نیز ثابت باقی بماند.
رسیدن موتور به اوج توان در مدت زمان کوتاهی انجام میگیرد و از این رو سوپر سوکو گزینه مناسبی برای شلوغیهای ترافیک شهری است. در موتور الکتریکی، برخلاف انجینهای بنزینی، گشتاور فورا و به صورت یکباره به چرخ عقب منتقل میشود و یک پیچش کوچک دسته گاز فورا تاثیر خود را نشان میدهد و لازم نیست منتظر بالا رفتن دور انجین بمانید.
حداکثر سرعت TC MAX به 85 کیلومتر در ساعت محدود شده است و با همین سرعت نیز تمام موتورسیکلتهای برقی موجود را پشت سر میگذارد.
.
سیستم استارت و باتری؛
موتورسیکلتهای سوکو مجهز به یک سیستم راه انداز (استارت) بدون کلید است و پس از بازکردن قفل توسط ریموت، دکمۀ POWER آمادۀ راه اندازی میشود و پس از آن کافی است دکمه POWER را فشار دهید تا موتورسیکلت روشن شود.
دقیقاٌ در جایی که در موتورسیکلتهای بنزینی به ذخیرۀ سوخت اختصاص دارد، پکهای باتریهای 3.2کیلوواتی سوکو قرار میگیرند. هر پک باتری این محصول در حالت عادی بین 8 تا 9 ساعت و در حالت شارژ سریع (Fast Charge) در حدود 5 ساعت برای شارژ کامل زمان نیاز دارند و در صورت کامل بودن شارژ، میتواند تا 110کیلومتر با سرعت 45کیلومتر در ساعت پیمایش داشته باشد.
پک باتری محصولات سوکو را به راحتی میتوان از محفظه درآورده و در خانه یا محل کار شارژ کرد. یک الگوریتم پیچیده، وضعیت شارژ باتری (SOC) را به صورت دینامیک محاسبه کرده و نتیجه را بر روی صفحه سنجشگرها به صورت دامنه پیمایش باقیمانده نشان میدهد.
.
کنترلر؛
قلب این موتورسیکلت، یعنی کنترلر آن که نقش ECUدر موتورسیکلتهای بنرینی انژکتوری را ایفا می کند، در یک جعبه آلومینیومی یک تکه که قابلیت پراکنش حرارتی بسیار خوبی دارد قرار داده شده است. کنترلر در جلوی موتورسیکلت قرار گرفته است تا دفع حرارت بهتر انجام گیرد، هرچند که قطر زیاد سیمهای حامل جریان برق به آن امکان میدهد که حتی در سواریهای طولانی مدت و در سربالایی هم خنک بماند.
این کنترلر از نوع کنترل برداری یا Field Oriented Controller (FOC) نسخۀ 3 است که الگوریتم آن، کارایی را در سرعتهای مختلف برقرار نگه میدارد. این کنترلر همچنین تغییرات گشتاور را متناسب با شرایط جادهای مورد ملاحظه قرار میدهد. نهایتا اینکه کنترلر مجهز به یک پردازشگر اختصاصی است که بر تمامی اجزاء الکترونیکی نظارت کرده و ایمنی و کارایی سواری را تضمین میکند.
.
شاسی؛
در کنار فناوریهای مدرن به کار رفته در از اجزاء الکترونیکی TC MAX، کیفیت قطعات مکانیکی این موتورسیکلت نیز به همین اندازه چشمگیر است. شاسی با الهام از مفهوم بدنه دوتکه (split frame) موتورسیکلت های مسابقه ای طراحی شده است. این طراحی امکان میدهد که شاسی هم مستحکم و هم سبک باشد.
قسمت جلوی شاسی از جنس فولاد کربنی با جوشکاری روباتیک است که سپس به شیوه الکتروفورز (electrophoresis) رنگآمیزی شده است. این شاسی فقط 6 کیلوگرم وزن دارد. نیمه عقب شاسی از جنس آلیاژ آلومینیوم با جوشکاری روباتیک آرگون است و تحت پرداخت حراراتی T6 قرار گرفته است که تا 240 مگاپاسکال را تاب بیاورد، یعنی بدنۀ این موتورسیکلت آنقدر قوی است که می تواند وزنی برابر با 150 کیلوگرم را حمل کند.
سیستم تعلیق؛
محصول سوکو TC MAX علاوه بر استحکام بالای شاسی و بدنه، به خاطر وجود سیستم تعلیقی با طراحی عالی و کارایی بالا موجب راحتی قابل توجهی برای راکب میشود. همانند آن دسته از موتورسیکلتهای بنزینی که از نسل جدید تعلیق جلو استفاده میکنند، کمک فنرهای جلو در سوکو نیز از نوع تلسکوپی وارون (Upside Down) بوده که 700میلیمتر طول و 35میلیمتر عرض دارند و با بازه جابجایی 200میلیمتر ، مقاومت پیچشی بالا و یک زاویه قرارگیری تهاجمی، راحتی سواری را حتی در زمینهای ناهموار فراهم میآورند.
در سیستم تعلیق عقب، مونوشوک هیدرولیک و قابل تنظیم به راحتی فوق العادۀ TC MAX سوکو افزوده است. این موتورسیکلت همچنین یک زین بالشتکدار راحت به سبک و طراحی قدیم دارد.
سیستم ترمز؛
TC MAX سوکو مجهز به یک ترمز جلوی دو-پیستونه هیدرولیک و بزرگ به قطر 240میلیمتر و با کلیپرهای شناور بزرگتر از اندازه معمول میباشد. این موتورسیکلت از ترمزهای هیدرولیک باکیفیت و یک سیستم ترمز ترکیبی (CBS) برخوردار است. سیستم CBS عملکرد ترمز عقب را با ترمز جلو ترکیب میکند، به این صورت که وقتی ترمز عقب را میگیرید ترمز جلو نیز به صورت خودکار فعال میشود و به این ترتیب برخلاف ترمزگیریهای غیرخودکار در شرایط اضطراری که باعث بر هم خوردن تعادل موتورسیکلت میشود در اینجا عملکرد ترمز متوازن خواهد بود.
همواره پیش از اعمال ترمز مکانیکی، ترمزگیری با فرایند بازآفرینی انرژی (regenerative braking) اعمال میگردد که تاثیری همچون یک سیستم ترمز ضد-قفل الکتریکی (EABS) دارد. الگوریتم سیستم مدیریت باتری یا BMS نیز تضمین میکند در هنگام ترمزگیری بیشترین میزان بازیافت انرژی الکتریکی (تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی) را داشته باشیم.
شیلنگهای ترمز از تویوبֱهای تفلن تشکیل شدهاند که از بادکردن آنها در استفادههای طولانی جلوگیری شود.
.
سیستم روشنایی؛
قاب و محفظهای که برای چراغ جلو طراحی شده است یک ظاهر شکیل و به سبک قدیم یا رترو (Retro) دارد و آن را از چراغ با طراحی مدرن سری TS کاملاً متمایز میکند. برای ایجاد حالتهای روشنایی نور بالا و نور پایین و چراغ جلو روز، از ترکیبهایی از شش ماژول LED استفاده میشود.
این در مقایسه با چراغهای هالوژن، روشنایی بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارد. در حالت نور بالا، روشنایی به میزان 8000 لومن در یک شعاع نوری 35درجهای متمرکز میشود.
چراغ روز، زاویه تابش گستردهای دارد و روشنایی خود را از سی LED مستقل میگیرد. چراغهای روز و ترمز در عقب و همچنین چراغهای راهنما طراحیای کلاسیک دارند که متناسب با استایل سبک قدیمی کلی موتورسیکلت است.
صفحه سنجشگرها و سوییچها؛
طراحی سبک قدیمی در صفحه سنجشگرهای ترکیبی آنالوگ/دیجیتال این موتورسیکلت نیز زیبایی خود را نشان میدهد و سرعت کنونی، کدهای خطا، نرخ میانگین مصرف انرژی، دمای کنترلر، جریان خروجی لحظهای، وضعیت شارژ باتری، مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ، مسافت طی شده در سفر جاری، مسافت قابل پیمایش با شارژ کنونی، دمای محیط و ساعت را نشان میدهد. همه این اطلاعات را میتوان از طریق یک اپلیکیشن بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند نیز مشاهده کرد.
در سمت راست دسته فرمان، سه سوییچ الکترونیکی برای تعویض دنده، یک سوییچ برای نور بالا و نور پایین و یک سوییچ خاموش کن موتور در یک چیدمان خوشدست جای گرفتهاند.
امنیت؛
علاوه بر قابلیت روشنشدن بدون کلید که قبلاً به آن اشاره شد، موتورسیکلتهای برقی سوکو از چند ابزار ضد-سرقت مکانیکی و الکترونیکی استفاده میکنند و مجهز به قفل فرمان الکترونیک نیز میباشند. در صورت دو شدن ریموت، موتورسیکلت، به صورت خودکار قفل شده و روشنکردن آن غیر ممکن میشود.
یکتاز سیکلت کویر، نمایندگی رسمی و انحصاری VMOTO چین در ایران